Green company of the year

In June of 2022 we were awarded Green company of the year at Oslos environmental award ceremony. Read the jury's evaluation (in Norwegian) below the photo.

It feels awesome and is very exciting that the committee chose a company that's innovation isn't focused around technology, but rather around how a product is sold. We create and sell products like everyone else, but when it comes to sales we do things slightly different. Many of our decisions have been scary ones. We had no idea what would happen when we launched free repairs, invited customers to design our products or asked people to buy less. But it becomes more and more clear that we are on the right path, and this award contributes to that certainty.

Thank you to the committee, the municipality of Oslo and all of you who cheer us on and motivate us to keep choosing our own path.

THE JURY'S EVALUATION
"Årets grønne selskap skal gå til en privat næringsvirksomhet som har gjort en ekstraordinær innsats for Oslo-miljøet, som har satsa på miljø og som går foran som et godt eksempel for andre selskaper. Vinneren av Årets grønne selskap 2022 har virkelig gjort en forskjell i sin bransje, bygget sitt varemerke, de har bidratt til å løse problemene i klesbransjen, nemlig overforbruket av klær og tekstiler. Jeg snakker selvfølgelig om Northern Playground.

Northern Playground setter virkelig handling bak ordene sine. De tilbyr livstidsservice på sine produkter. Dette betyr at de enten reparerer klærne dine gratis, eller lærer deg hvordan du kan reparere dem selv. [...] Og dette betyr at hvis klærne er helt utslitte så samles de inn og sørger for å resirkulere materialene og bruker dem inn i nye produkter. Og det er både gratis og en unik måte å jobbe på.

Gründeren Jo Egil Tobiassen har i lang tid tatt til orde for at det må innføres en miljøskatt som reflekterer miljøskaden klesbransjen har på klima, og slik tar de mer ansvar. Ikke bare ønsker de å ansvarliggjøre seg selv, men hele bransjen de er en del av. Northern Playground får med seg folket, både investorer og designere, og slik kan de sørge for at klærne de produserer faktisk er det folk vil ha. I tillegg har de flyttet deler av produksjonen sin til Oslo, og med det skapt nye og inkludere arbeidsplasser på Grünerløkka og Tøyen. Der samarbeider de med kvinneforeninger for å gi tilbud til flyktninger. Det er altså grønn og sosialt bærekraft i sunn forening.

Northern Playground går foran, de bidrar både gjennom egen handling til å utfordre klesindustrien til å bli mer bærekraftig, og ikke minst de viser at det funker. Det er lønnsomt, det er inspirerende og det er en forskjell for miljøet. Northern Playground er virkelig et bevis på at en heldekket grønn forretningsmodell kan lykkes."

Your cart is empty

There are currently no products in your cart. Fill it up!
See all products