Bilde av en kjole satt sammen av kjoler brukt bare én gang. Worn once dress

THE WORN ONCE DRESS

Kjolen som tar et oppgjør med de største påvirkerne av overforbruk, der de samles hvert år – Vixen Awards.

Bilde av en mann som går på et søppelberg av klær

EN MOTPOL FAST FASHION

Vi er Northern Playground. Ett norsk klesmerke som produserer og selger klær som faktisk bidrar til å redusere klesforbruket. Gjennom systemer og en helt unik forretningsmodell skal vi motivere forbrukere til å bruke klærne sine så lenge som mulig.

Der mange snakker om bærekraftige tekstiler og produksjon, sier vi høyt og ofte at det ikke finnes bærekraftige klær. Punktum.

Hvorfor? Fordi, den eneste virkelig bærekraftige løsningen er å konsumere og produsere færre klær.


Bilde av en mann som går på et søppelberg av klær

KLESBRANSJEN ER EN KLIMAVERSTING

Tekstilindustrien er en av de mest forurensende bransjene i verden og står for over 8 % av verdens klimagassutslipp. Dersom vi fortsetter som nå, vil utslippene fra tekstilbransjen globalt kunne øke med 50 % innen 2030.

Forbruket av klær og tekstiler i Norge er for høyt. Aller høyest er antall nye kjøp og mengden kastede klær i Oslo-regionen. Bare 1-3 % av klærne i Norge bytter eier mot betaling i dag (kommersiell ombruk).

En ny forskningsrapport viser at økt gjenbruk og lengre levetid for klær kan redusere forbruket av nye klær betydelig. Å øke klærnes brukstid (lage tidløse og holdbare klær), redusere garderobestørrelsen (øke brukshyppigheten) og forbedre gjenbrukssystemene er strategier for å oppnå dette. Det å bruke klærne sine langt flere ganger har størst potensial.

Bilde av influencere som mottar pris

INFLUENCERE HAR ENORM PÅVIRKNING

Influencere har en enorm påvirkningskraft, spesielt når det kommer til å kjøpe nye produkter. 3 av 5 barn og unge følger influencere daglig, og 1 av 3 har kjøpt et produkt en influencer har reklamert for.

Selv om influencere har blitt mer miljøbevisste, spiller de en sentral rolle i å drive klesforbruk i Norge. Gjennom hyppige innlegg og annonser blir følgere konstant eksponert for nye trender og produkter, ofte bare brukt én gang før de selges på apper som Tise eller Finn.

At influencere selger klær på Tise er positivt, men å kvitte seg med plagg etter bare én gangs bruk skaper en holdning til garderoben vår som engangsvarer. Skal videresalg virkelig redusere overforbruket, må influencere heller bidra til å skape en kultur der klær brukes lenger.

THE WORN ONCE DRESS

Gjennom et halvt år har vi saumfart Tise på jakt etter plagg fra norske influensere. Vi trodde kanskje oppgaven ble for vanskelig, men dessverre var det mindre tidkrevende enn først antatt. Til sammen endte vi opp med en haug med plagg, brukt bare én gang.

Samtidig startet klesdesigner Siri Øverland Eriksen på designet av kjolen og ganske raskt ble Worn Once Dress klar for å innta rampelyset.

31. januar 2025 inntok vi Vixen Awards, hijacket moteprisen og konfronterte influencerne ved å sette spotlighten direkte på problemet. På rød løper stilte vi med St. Sunniva som stuntreporter, ikledd kjolen, sydd sammen av de innkjøpte plaggene.

Hvem vet, kanskje blir det færre kjoler, "brukt bare én gang", til salgs etter årets Vixen Awards.

LÅN KJOLEN OG SPRE BUDSKAPET

Kjolen kan lånes fra oss helt gratis neste gang du skal på et event eller en fest. Ta den med, hjelp oss å spre budskapet og bidra til å endre trenden fra engangsbruk til brukt minst 50 ganger.

Klikk deg inn i kalenderen under for å booke kjolen, så tar vi kontakt med deg på e-post med detaljene.



Handlekurven din er tom

Du har ikke lagt til noen produkter i handlekurven ennå. Fyll den opp!
Se alle våre produkter

Ikke gå glipp av våre bajasstreker

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Butikk

Korsgata 24 (inngang Markveien), 0551 Oslo
ÅPNINGSTIDER
Ukedager 11-18
Lørdager 11-18
Søndager 12-17
NB! Butikken på Youngstorget er stengt.
(+47) 940 81 626
From with care
2023 All rights reserved
Betaling håndteres av Adyen
vipps visa mastercard paypal klarna