BEHIND THE SCENES OF 2018

«BEHIND-THE-SCENES» BREV #3 - SKREVET 01.02.2019
Hei,
Jeg, gründer og daglig leder i Northern Playground, sender med jevne mellomrom ut brev hvor jeg gir et åpent innblikk i hva som skjer bak kulissene i selskapet. Vi tror åpenhet er en essensiell del av å være en ansvarlig samfunnsaktør. Dette er det tredje brevet. Les de to første her.

1. Omsetning 2018
NP omsatte for ca 5,8 millioner i fjor. Det er en vekst på 43%. Selskapet tjener som forventet fortsatt ikke penger i 2018.

2. Internasjonalisering
Vi har tatt store skritt internasjonalt. I særlig Tyskland, USA og Japan er vi nå godt i gang med gode partnere. Det blir vanvittig spennende å ta dette videre.
3. Finansiering
For å vokse videre henter selskapet kapital i disse dager. Det åpner opp for at du kan bli medeier i Northern Playground, og for en uke siden sendte vi ut informasjon om det. Vi har fått inn fantastisk mye interesse fra engasjerte kunder allerede. Les mer her.
4. Team
Vi er fem stykker som jobber i selskapet i dag. En økonomiansvarlig, en selger, en markedsfører, en designer og undertegnede. Kontoret vårt er fortsatt i Oslo sentrum, på "gründerhuset" Mesh. (Hemmelighet: hvis du kommer slentrende forbi ca 12.30 på torsdager så har vi hjemmelaget torsdagskos på menyen).
5. Made in Tøyen, Oslo
I november lanserte vi Made in Tøyen, Oslo-prosjektet. Det har vært veldig inspirerende. Ikke minst var det stas å stå på Dagsrevyen sammen med Zahra og Amina og fortelle hele Norge hvor viktig det er å gi folk muligheter. Samtidig skal vi ikke legge skjul på at det har vært utfordringer i oppstartsfasen. Vi ber om en kvalitet og detaljbevissthet som krever mye av syerskene. Heldigvis har det blitt veldig bra og det er helt åpenbart at vi skal satse videre på prosjektet. I de neste månedene utvikler vi flere produkter og jobber videre for å profesjonalisere alle ledd.
6. Brev til regjeringen
I november fikk jeg forsideplass i Dagens Næringsliv for min "miljøskattkamp". Jeg har utelukkende fått positive tilbakemeldinger og kanskje den mest interessante observasjonen er nettopp at alle er så positive. For bare noen få år siden ville forslaget vært kontroversielt og jeg er sikker på at jeg hadde fått mye pepper. Nå virker det som folk er inneforstått med at det kreves radikale endringer for at verden skal overleve. Kanskje skattelegging av forbruk ikke lengre er så radikalt? Mye tyder på det. Det er rått!
Til info: Jeg har ikke fått noe svar på mitt brev til Finansminister Siv Jensen eller klima- og miljøminister Ola Elvestuen.
7. Produksjonslokasjon
Jeg spurte i forrige e-post etter innspill på flytting av deler av produksjonen til Kina. Tusen takk for gode tanker fra flere! Det er helt umulig å ikke bli påvirket av tilbakemeldingene. Veldig mange av dere setter pris på produksjon i Europa med de etiske og miljømessige fordelene det innebærer. Andre synes det er greit å flytte så lenge disse perspektivene er i varetatt i Kina. Inntil videre fortsetter vi å ha all produksjon i Europa.
8. Produkter 1
Vi lanserte en lang rekke produkter i 2018. To nye Ziplongs® så for eksempel dagens lys: Ziplongs® Kids og Ziplongs® Padded. I økologisk ull & silke kolleksjonen lanserte vi nye farger, en Hoodie og BH. Med unntak av ull og silke BHen har det solgt veldig bra og vi får fantastiske gode tilbakemeldinger. Takk for det! (Sjekk ut BHen - den selger ikke fordi ingen vet om den!)
Nå i februar lanserer vi to nye produkter i denne serien. Sjekk de ut her.
9. Produkter 2
Det er ikke sikkert du har tenkt på det, men i motsetning til normen i bransjen endrer vi ikke kolleksjonene fra år til år. Tekstilindustrien er, etter noen parametere, den industrien som slipper ut mest klimagasser etter olje og gass. Det er mye på grunn av "fast fashion" - man lager billige moteriktige klær som folk bruker noen få ganger. Dette konsummønsteret tåler ikke kloden. Vi må heller kjøpe færre plagg i god kvalitet med tidløst design. Og brands, som oss, må slutte å lage kolleksjoner som vi setter en sluttdato på. Hvis vi har lyst til å slutte med et plagg eller en farge, så selger vi den ut - uten å definere den til et år eller en årstid.
10. Hva nå Northern Playground?
Vel, målet er uendret: Vi startet med å forbedre og utfordre tradisjonelt ullundertøy. Vi skal fortsette å utfordre og utvikle smarte løsninger, og vi skal bli en internasjonal aktør som mennesker i hele verden går til for fantastiske klær og et nytt perspektiv på business. Men først, for å ta det ned på jorda, skal vi vokse videre og begynne å gå med overskudd.
Vi gleder oss til alt!
Som alltid: jeg blir ekstremt glad for kommentarer, tanker, ris og ros!
Nyt kulda!!
Mvh,
Jo
P.S. Jeg må få lov til å si en ting: Karer, damene har skjønt det for lenge siden. Bruk ull (og silke) mot huden på jobb om vinteren! T-skjorte eller singlet i ull under skjorta gjør hele forskjellen.
v2
Lynrask og sikker betaling
Med VIPPS og kort
Fri frakt
På ordre over 1000kr
Produsert i Europa
For kvalitet og miljøet