A BEHIND-THE-SCENES LOOK AT 2017

«BEHIND-THE-SCENES» BREV #1 - SKREVET 27.02.2018

Northern Playground ønsker å være et åpent selskap fordi vi tror et åpent selskap tar sitt samfunnsansvar mer på alvor. Åpenhet gjør ikke bare at vi som selskap blir mer bevisste, du som konsument vil forhåpentlig forstå mer og dermed også ta mer bevisste valg. Det er ingen tvil om at fremtidens selskaper kommer til å være mer transparente enn de vi har vokst opp med. Den utviklingen skal vi heie på og jeg håper du som kunde synes dette er verdifullt.

Med det i tankene har vi oppsummert noen av våre oppturer, nedturer og utfordringer for året som har vært.

Team: Vi er per i dag 4 (og en halv) ansatte i selskapet. For meg som gründer er det først nå, med et profesjonelt team rundt meg, at dette virkelig begynner å bli bra. Jeg skal ikke legge skjul på at det har vært noen barnesykdommer i oppstarten, men nå har produktene hevet seg mange hakk, logistikken begynner å sitte, vi når ut til flere mennesker osv.

Omsetning: I 2017 omsatte NP for ca 4,1 millioner kroner. Det er ca 80% vekst fra 2016. Denne veksten krever store investeringer og vi går fortsatt med underskudd. Underskuddene blir dekket av investeringer og lån.

Produksjonskostnader: En vedvarende økonomisk utfordring er våre produksjonskostnader. Vi produserer i Europa med kvalitetstekstiler. Det koster og vi sitter til slutt igjen med mindre enn det som er normalen i bransjen. Det er ikke tilfeldig at vi har valgt en slik løsning. Produksjon i Europa gir oss mer kontroll som gjør innovasjon lettere fordi vi kan enklere samarbeide med fabrikken om nye ideer. Vi rigger organisasjonen slik at vi kan bruke svært kort tid fra ide til ferdig produkt. Produksjon i Europa gir også økt kontroll på at arbeidsforhold og miljø blir ivaretatt på best mulig måte.

Nettbutikk: En positiv utvikling i 2017 var salget i egen nettbutikk. I nettbutikken har vi (selvsagt) bedre fortjeneste enn om vi selger via en butikk. Med bra salg i egen nettbutikk kan vi produsere høy kvalitet uten å måtte skru opp prisene veldig mye.

Bytte av fabrikk: En vanskelig sak i fjor var en produksjonsfeil på en av leveransene til 16/17 sesongen. Det var oppstått noe galt i selve strikkingen av ullen som gjorde produktene i akkurat denne leveransen svake. Feilen har ødelagt mye nattesøvn og frustrert kunder. Vi håper alle som har opplevd det har fått ny og at dere tilgir oss. I sommer byttet vi produsent til litauiske Utenos. Det er en foregangsfabrikk på miljø i bransjen og har samtidig hevet kvaliteten på produktene.

Miljøvennlige tekstiler: Vi har også brukt tid på å finne mer miljøvennlige alternativer til noen av tekstilene våre. Det gjelder særlig fleeceproduktene Zipshorts Padded og Ziplongs Microfleece. Tekstilene er resirkulerte og slik sett bærekraftige på mange områder, men de siste årene har vi lært at fleeceprodukter avgir mikroplast ved vasking. Det er noe faenskap. Noen fleeceprodukter avgir mer enn andre, men alle gjør det litt. Vi leter etter alternativer og heldigvis skjer det ting i bransjen og det vil nok ikke ta lang tid før det finnes gode alternativer. I mellomtiden: vask fleeceprodukter så lite som mulig. (Og følg med, vi kommer straks med en nyhet om dette)

Internasjonalisering: Etter en del prøving og feiling ble 2017 året hvor vi kunne ordentlig feire internasjonal progresjon. Ikke minst fikk amerikanerne smake på norsk innovasjon. Vår partner i USA www.backcountry.com ble utsolgt i løpet av noen uker da vi lanserte der i november.

Nytt konsept: 2017 var også året hvor vi lanserte vår store satsning «the Organic Collection». Vi har lenge hatt lyst til å lansere noe som var noe mer «konvensjonelt» enn Zipwear, men det var ikke før vi fikk tak i en økologisk ull- og silkekvalitet at vi visste hvordan vi skulle gjøre det. Vi elsker produktene og det gjør etter hvert mange kunder også.

(Om du lurer så lanserer vi 3 helt nye produkter i løpet av 2018)

Ikke bare ski:Northern Playground er ofte linket til ski og særlig topptur. I 2017 markedsførte vi bredere, og særlig mot seiling og kajakk. Det er utrolig kult å se at vår produktfilosofi etter hvert når ut til alle typer friluftsfolk.

Håper dette ga litt innblikk i Northern Playgrounds reise. Ikke vær redd for å komme med innspill og fortell meg gjerne hva du tenker om denne e-posten. Vi blir ikke bedre uten tilbakemeldinger.

Mvh

Jo Egil Tobiassen
Gründer og daglig leder

Lynrask og sikker betaling
Med VIPPS og kort
Fri frakt
På ordre over 1000kr
Produsert i Europa
For kvalitet og miljøet