Årets grønne selskap

I juni 2022 ble vi utnevnt Årets grønne selskap av Oslo kommune i forbindelse med Oslo miljøpris.

Oslo kommune deler hvert år ut Oslo miljøpris i tre kategorier: Årets frivillige organisasjon, Årets grønne innbygger og Årets grønne selskap. Prisen skal stimulere til og belønne nytenking og innsats i miljøarbeidet, og skal gå til noen som ved sin innsats for miljøet i Oslo er et godt eksempel for andre. Les mer om prisen under.

Det er både stas og ikke minst spennende at juryen tar frem en aktør som ikke driver med teknologisk produktinnovasjon, men hvor innovasjonen ligger i hvordan en vare blir solgt. Vi produserer og selger varer som alle andre, men særlig salgsbiten gjør vi på en veldig annerledes måte. Det har vært skummelt å ta de grepene vi har gjort. Vi ante tross alt ikke hva som ville skje da vi gikk ut med gratis reparasjon, da vi inviterte kundene til å designe produktene våre eller da vi ba kundene om å kjøpe mindre klær. Det blir tydeligere og tydeligere at dette har vært den rette veien å gå, og denne prisen er med på å gi oss denne tryggheten.

Takk til juryen, kommunen og alle dere som heier på oss og som gir oss motivasjon til å fortsette med å gå våre egne veier.

JURYENS BEGRUNNELSE
Miljøprisen ble delt ut av byråd Sirin Stav. Under er juryens begrunnelse som byråden leste opp:

"Årets grønne selskap skal gå til en privat næringsvirksomhet som har gjort en ekstraordinær innsats for Oslo-miljøet, som har satsa på miljø og som går foran som et godt eksempel for andre selskaper. Vinneren av Årets grønne selskap 2022 har virkelig gjort en forskjell i sin bransje, bygget sitt varemerke, de har bidratt til å løse problemene i klesbransjen, nemlig overforbruket av klær og tekstiler. Jeg snakker selvfølgelig om Northern Playground.

Northern Playground setter virkelig handling bak ordene sine. De tilbyr livstidsservice på sine produkter. Dette betyr at de enten reparerer klærne dine gratis, eller lærer deg hvordan du kan reparere dem selv. [...] Og dette betyr at hvis klærne er helt utslitte så samles de inn og sørger for å resirkulere materialene og bruker dem inn i nye produkter. Og det er både gratis og en unik måte å jobbe på.

Gründeren Jo Egil Tobiassen har i lang tid tatt til orde for at det må innføres en miljøskatt som reflekterer miljøskaden klesbransjen har på klima, og slik tar de mer ansvar. Ikke bare ønsker de å ansvarliggjøre seg selv, men hele bransjen de er en del av. Northern Playground får med seg folket, både investorer og designere, og slik kan de sørge for at klærne de produserer faktisk er det folk vil ha. I tillegg har de flyttet deler av produksjonen sin til Oslo, og med det skapt nye og inkludere arbeidsplasser på Grünerløkka og Tøyen. Der samarbeider de med kvinneforeninger for å gi tilbud til flyktninger. Det er altså grønn og sosialt bærekraft i sunn forening.

Northern Playground går foran, de bidrar både gjennom egen handling til å utfordre klesindsutrien til å bli mer bærekraftig, og ikke minst de viser at det funker. Det er lønnsomt, det er inspirerende og det er en forskjell for miljøet. Northern Playground er virkelig et bevis på at en heldekket grønn forretningsmodell kan lykkes."

Handlekurven din er tom

Du har ikke lagt til noen produkter i handlekurven ennå. Fyll den opp!
Se alle våre produkter