Behind the scenes #14

1. Overskudd

I 2020 gikk NP for første gang med overskudd. Nå gang kan vi betale lønninger uten ekstern finansiering. Det er rett og slett veldig forløsende og vi har selvsagt feiret!

Det er sikkert åpenbart, men selskaper må gå med overskudd for å overleve i lengden. Helst betydelige overskudd også. Som et kommersielt selskap som er finansiert av privat kapital, må vi levere solide økonomiske resultater for å være i posisjon til å endre verden.

For ca. 10 år siden ble jeg "hekta" på gründerlivet gjennom selskapet Evacuaid. Det drev jeg sammen med Kolonial-/Oda-sjef Karl Munthe Kaas og Nyby-gründer Fredrik Gulowsen. Mens Karl omsetter for milliarder og Fredrik er på Lindmo, er det en ting jeg har klart før dem: overskudd. Smak litt på den karer 😉

Tallenes tale for 2020: Omsetning på 11,6 MNOK. Overskudd på 400.000 NOK. Vekst på 42%.

2. Ny forretningsmodell

Pandemien har muligens spilt inn positivt for oss og andre som selger friluftsutstyr. Men det viktigste for et positivt 2020, tror vi, er vår radikale kursendring og den blesten det har skapt. I løpet av året endret vi hele forretningsmodellen. Vi er blitt en stein i skoen til klesbransjen, den aktøren som sier det som det er: Det er kun mindre forbruk som skaper reell bærekraft. Ikke bare sier vi det, men vi har også bygget opp en forretningsmodell med mindre forbruk som fundament. Det er skummelt, det er moro og det er noe vi er veldig stolte av. 

3. Team

Med vekst kommer behovet for flere hender. Jeg har brukt høsten og vinteren på å finne de riktige menneskene. Nå er vi seks på fulltid. Nye er:

• Kreativ leder: Kristoffer
• Butikk- og kundeansvarlig: Frida
• Leder for design og produksjon: Jorunn

I disse dager ansetter vi nr. 7, og til høsten skal jeg sikkert ut og finne 2-3 til. Slitsomt? Ja, ganske, men herregud så tilfredsstillende å skape et kickass team. Av eksisterende ansatte følger Anine drømmen og starter eget selskap, Camilla har kjøpt sin første leilighet og Marita skal få sitt første barn til høsten. Det er en fantastisk følelse at Northern Playground er med på å skape muligheter og gode liv. Men det kuleste er at vi er mange som drar i samme retning. Vi er flere som er tullete ambisiøse og vil skape en positiv endring.

4. Nytt liv

Livet som NP gründer er snudd på hodet. Jeg husker godt de årene hvor alt som ikke var jobb var slitsomt å forholde seg til. Jeg orket ikke å tenke på hva som skulle skje i helga før fredagen var der. Og mange helger satt jeg på kontoret for å rydde opp i rot.

Jeg synes fortsatt det er rart og ufattelig deilig å få en stabil lønn, ha overskudd til å tenkte på neste skitur og vite at jeg spontant kan stikke til Senja ei uke uten at det påvirker driften av selskapet.

5. Fryd og gammen?

Høres alt rosenrødt ut? Fortvil ikke. Vi har nok å ta tak i. Jeg gidder nesten ikke å snakke om korona, men det er klart at en stengt butikk i månedsvis ikke er optimalt. Enda verre er det med produksjonen. Hovedprodusenten vår var hardt lammet av sykdom i vinter og råvarer er forsinket fra hele verden. Det kommer til å påvirke oss med forsinkelser i hele år. Og armene mine verker fortsatt med en koselig senebetennelse. Så, jada...

6. Emisjon

I styret har vi hatt et stort spørsmål i vinter: Skal vi vokse videre på egne bein eller skal vi klemme til og hente mer kapital? Jeg skal ikke gå inn i alle elementene i denne diskusjonen, men konklusjonen er kanskje interessant. Vi er sikre på at vi må bli en stor aktør for å nå visjonen vår. For å endre bransjen og for å endre folks vaner må vi bli synlige for veldig mange mennesker.

Det gir oss masse energi og derfor er det verdt å få inn frisk kapital. Til høsten henter vi en betydelig sum fra en eller flere aktører som tror på visjonen og som er langsiktige.


Dere som heier og er fans er viktig for oss. Jeg setter enormt pris på at du følger med!

God sommer – og husk: Du trenger bare én trøye til hele ferien (eller maks to da) 😉

- Jo

Handlekurven din er tom

Du har ikke lagt til noen produkter i handlekurven ennå. Fyll den opp!
Se alle våre produkter