November 2022

Hei! Mitt navn er Pardis, og i vår begynte jeg som markedssjef i Northern Playground. Jeg har mange år bak meg i markedsføringsbransjen, blant annet over 10 års erfaring fra mediebyrå. Underveis i karrieren har jeg ofte stilt meg selv spørsmålet: Er det egentlig mulig å være en markedsfører og samtidig bry som om miljøet? Under årets og markedsføringens mørkeste uke, Black Week, er det lett å tvile på det.

I løpet av mine år i bransjen har jeg hjulpet store merkevarer med å spre salgskampanjer for alt fra sportsutstyr til møbler, og bidratt til økt kjøp-og-kast mentalitet. Jeg har sett bransjen gå fra å ha noen få salgskampanjer i året, til daglige salgsaktiviteter med tilhørende tilbudshysteri. Samtidig har jeg vært klar over det store klimaavtrykket det bidrar til.

Det er ingen tvil om at tilbud og salg funker. Forskning viser at nærmere syv av ti forbrukere kjøper produkter på salg, også dersom de ikke planla å kjøpe noe. Og vi markedsførere vet å utnytte dette, og kjører på med mekanismer som 3-for-2, gave på kjøpet og tidsbegrensede lokketilbud.

Oppsummert: Folk kjøper produkter de ikke trenger fordi vi markedsførere bombarderer dem med tilbud og budskap om at det de kjøpte i går er «ut» og må erstattes med nye produkter som er «inn». Når overforbruk er hovedkilden til klimakrisen, så er vi markedsførere på mange måter klimaets verste fiende.

Hos NP trenger jeg ikke lenger å velge mellom å være en god markedsfører eller en klimavenn. Visjonen vår handler jo om å senke forbruket. Det har vært en sann fornøyelse å bruke høsten på å planlegge en holdningskampanje og festival for å få folk til å ta vare på det de har, istedenfor å planlegge en salgskampanje for Black Week og få folk å kjøpe ting de ikke trenger. Men som de fleste andre markedssjefer blir jeg målt på omsetning, og da må jeg stille meg selv et nytt spørsmål: Hvordan skal jeg bidra til at vi vokser når jeg ikke kan trykke på de vanlige knappene? Jeg kan de fleste (skitne) triks i boka for å øke omsetningen raskt, men de fleste av disse går i heltmotsatt retning av visjonen vår.

Svaret på dette spørsmålet er å slutte å tenke på kortsiktig salg, og heller fokusere på kunnskapsbygging og bevisstgjøring, som begge er avgjørende for å få til endring. Det å bygge merkevare gjennom bevisstgjøring og åpenhet øker folks langsiktige preferanse og lojalitet, og vil forhåpentligvis lede til at folk kjøper færre klær. Og den dagen de virkelig trenger å kjøpe noe nytt vil de velge en klesprodusent som oss, fremfor en som driver med rabatthysteri, overproduksjon og grønnvasking.

Vi markedsførere må ta ansvar og øke bevissthet rundt konsekvensene av kjøp-og-kast samfunnet. Fremfor konstante lokketilbud, må vi gi forbrukere langt bedre argumenter for å velge oss som merkevare. Så la oss være en stein i skoen til tradisjonelle markedsføringstriks og dinosaurene i markedsføringsbransjen.

Når vi vet at overforbruk er hovedkilden til klimakrisen, stiller jeg et siste spørsmål: Er det egentlig forsvarlig å tillate reklame for lokketilbud og rabatter? Eller burde det være forbudt, eller i det minste avgiftsbelagt? Da kan markedsføring virkelig bli klodens og klimaets gode venn, istedenfor dens verste fiende.


En gang i blant sender en av oss ansatte i Northern Playground, ut et brev som gir deg et ærlig blikk bak kulissene til selskapet. Vi mener at åpenhet er en vesentlig del av å være en ansvarlig samfunnsaktør. Dette er brev #21. Les de andre brevene her.

Diskusjon

Loading...

Handlekurven din er tom

Du har ikke lagt til noen produkter i handlekurven ennå. Fyll den opp!
Se alle våre produkter