18.01.23

Her er nok et brev fra en av oss i selskapet. Som vanlig rett fra levra, uten filter. Denne gangen er det daglig leder Jo som tenker høyt om det rare året 2022.

BÆREKRAFT
Vår hårete visjon er å skape en modell hvor vi selger produkter samtidig som kundene våre reduserer sitt totale forbruk. Det gir mange utfordringer for et selskap som samtidig lever av å selge produkter, og vi må daglig finne vår vei i det paradokset. Tre høydepunkter innen det i fjor var:

  • Reparasjon- og vedlikeholdsfestivalen Last Week. Der reparerte vi hundrevis av plagg og andre produkter, og tapetserte både aviser og Oslo by med budskap om å kjøpe mindre.
  • Vi adresserte rabatter som en av vår tids store fiender. Salgskampanjer er på mange måter hovedårsaken til overforbruk. Gjennom smarte salgskampanjer kjøper de fleste av oss ting vi ikke trenger. Vi mener at det er umulig å snakke om bærekraft samtidig som man gir rabatter, og skrev om det i DN og Kampanje. (Når det er nedgang i markedet er det veldig fristende å bruke rabatter til å selge ut varelageret. «Alle» gjør det. Jeg kan love at det er veldig utfordrende å stå i mot nå, men vi er fast bestemt på å holde på prinsippene og være tro til merkevaren.)
  • Vi ble tildelt Oslo miljøpris av kommunen. Juryen la vekt på innovasjonen i forretningsmodellen vår som er bygd opp for å redusere forbruk. Det må det være lov å skryte av!

Samtidig som vi nok er den aktøren som oftest går lengst innen bærekraft, er vi ikke perfekte. Jeg tenker at progresjon starter med anerkjennelsen at man selv kan bli bedre. I disse dager jobber vi med ei liste på alt vi ønsker å bli råere på når det kommer til bærekraft. Den listen skal du selvsagt få se.

PRODUKTER
Northern Playground har alltid vært kjent for ullundertøy. Vi skal ikke slutte med det, men i 2022 diskuterte vi veien videre. Den korte historien er at vi skal utvikle (nesten) alt du trenger av klær. Smoking leier du et annet sted, men i år vil du oppdage flere produkter med mindre friluftslivspreg. Straks trenger vi feedback på flere av disse produktene, følg med. Selvsagt skal du fortsatt kunne bruke alle produkter i skauen også. Les gjerne den lengre historien (designfilosofien) her.

MENNESKER
Nå er vi ti ansatte. Ni fulltid og én deltid. Og jeg vil si med utestemme at vi er et velsmurt maskineri som virkelig får jobben gjort. Samtidig ler vi hele tida, og er sjukt gode på å dra på tur og lage fest. Hva mer kan man drømme om? Ikke minst fikk vi 600 nye medeiere rundt leirbålet i mai som allerede har vist seg å være et arsenal av verdifulle støttespillere.

Som vanlig er det et punkt innenfor diversitet i arbeidstokken vi ikke er så gode på: kjønnsbalanse. Åtte av ti ansatte er kvinner. Det samme gjelder styreleder. Jeg er hellig overbevist om at verden blir bedre hvis flere damer får innflytelse, men nå må vi faktisk forsøke å balansere ut litt.

BUTIKKEN
En overraskelse i 2022 var hvor viktig butikken vår på Youngstorget har blitt. Den sto for 25% av den totale omsetningen og er stedet vi reparerer og holder fester og festivaler. Det er allerede tydelig at vi må flytte. Butikken er for liten og kan ikke romme alle planene vi har for å ta konseptet vårt helt ut. Flyttingen skjer i 2024 til et sted i Oslo sentrum. Straks trenger vi en ny butikksjef som skal få alt dette til å gå på skinner når Frida skal ut i mammaperm ❤️ Sjekk ut stillingsutlysningen her. (Er det noen mannfolk som strekker til denne gangen tro?)

ØKONOMI
Det er ikke så lett å konkludere med at det gikk bra eller dårlig økonomisk i 2022. Bransjen generelt er betydelig ned fra Covid-rekordåret 2021. Vi fikk derimot ca. 15% vekst med en omsetning på litt over 20 millioner. Samtidig har vi satset offensivt på nye ansatte, ny markedsføring og produktutvikling. Vi hadde med andre ord planlagt for en langt høyere omsetning. I tillegg har økte produksjonskostnader og økte markedsføringspriser gitt negative utslag. Resultatet blir deretter: på minussiden med god margin.

Emisjonen i mai hvor vi fikk 16 millioner ferske kroner på 10 dager var årets økonomiske høydepunkt. Det har gitt oss muskler på hundrevis av måter. På både godt og vondt er mesteparten av den kapitalen pr i dag bundet opp i varelageret.

MARKEDSFØRING
Som vanlig gjorde vi noen skumle stunts i fjor. Vi erta på oss H&M, Sofie Elise og alle som grønnvasker og hevder at de produserer bærekraftige produkter. Vi har testet nye budskap i nye kanaler. Vi har bedt alle vi møter om å kjøpe mindre. Vi har hatt en stor folkefinansieringskampanje og vi har arrangert festival. Men funker det?

I november målte vi kjennskapen til selskapet. I siste måling er det 14% av Norges befolkning som har hørt om oss. Enda kulere er det kanskje at 2% av Norges befolkning uoppfordret oppgir Northern Playground som Norges mest bærekraftige klesmerke. For Oslo er tallene hhv. 24% og 5%. Det er veldig kult, og vi har selvfølgelig mye å gå på.

HVA NÅ?
Vi har to hovedprosjekter planlagt for 2023:

  • Slå opp med Facebook. Okei, realistisk sett skjer ikke dette i år, men vi må starte et sted. Vi skal bygge en modell hvor vi ikke betaler annonsepenger til Facebook eller andre «tech giants». For å klare det må vi få folk til å snakke om oss og dele budskapet vårt. Å vokse gjennom jungeltelegrafen er ikke lett, men vi har en plan.
  • Få sort belte i sirkulærøkonomi. Vi har allerede et fortrinn fordi vi har fokus på det viktigste; å lage produkter som brukes lenge og dermed genererer mindre søppel. Men vi har fortsatt mye å gå på, særlig når produktene er oppbrukt. Ikke minst må vi finne ut i hvilken grad vi faktisk bidrar til redusert forbruk.

2022 har vært vanskelig. Krig, inflasjon og strømkrise påvirker oss alle. Produksjon ble plutselig mye dyrere. Samtidig har folk mindre penger. 2023 blir etter alt å dømme brutalt. Men når alt er motstrøms må man bare svømme hardere og smartere, og virkelig vise at man er annerledes. Det er vår plan.

Ha et strålende år! La oss håpe det bringer med fred og flere mennesker som er med på å roe litt ned på forbrukshysteriet.

Hilsen Jo og resten av team NP

Handlekurven din er tom

Du har ikke lagt til noen produkter i handlekurven ennå. Fyll den opp!
Se alle våre produkter