Gratis frakt over 1000 kr | Hvert kjøp planter trær
12.02.2020Behind the scenes #5

Hei.
En gang i blant sender jeg, gründer og CEO av Northern Playground, ut brev som gir deg et ærlig blikk bak kulissene til selskapet. Vi mener at åpenhet er en vesentlig del av å være en ansvarlig samfunnsaktør. Dette er det femte brevet. Les mine andre brev her.

La meg være litt dagsaktuell først:

Gresvig er konkurs og XXL sliter. Mange er truet av dårlig vinter og prispress. Er vi daglig redd for hvordan denne krisen vil ramme oss? Absolutt ikke.

Mine tanker, rett fra levra: Verden trenger ikke varehus som XXL. Vi trenger ikke aktører som lever av å pushe så mye varer som mulig til billigst mulig penge, på bekostning av leverandører, ansatte og, ikke minst, miljøet. Vi takket pent nei til å levere til XXL da de ringte oss for noen år siden, og jeg lover at vi aldri kommer til å levere til dem eller andre i samme kategori.

Det verden trenger er noen som kommer nedenifra og tenker annerledes. Som gir kundene noe annet enn juggel og fanteri. Den rollen skal vi fylle til det fulle. Hvis det ikke er plass til (gale) selskaper som oss, vel, da er vi ferdig. Men det finnes ikke tvil: We are just getting started.

1. Økonomi
Det er lett å være kjepphøy, men å tjene penger er ikke like lett. Vi hadde mål om break even (gå i null) i 2019. Men pga. en svak avslutning på året ble resultatet ca. 700.000 i minus. Veksten vår ble likevel på 40%. Som jeg har nevnt tidligere har vi dyre produksjonskostnader som gjør lønnsomhet mer utfordrende. Enkleste måten å løse det på er økt omsetning. I år satser vi alt på å gå i pluss.

TTT - Ting tar tid. Samtidig er jeg klokkeklar i min visjon og plan; bygger vi et selskap som utfordrer det etablerte og som folk liker, så kommer økonomien på sikt. Heldigvis har jeg forstått at jeg egentlig liker å svømme mot strømmen, Det er slitsmot, men man får veldig sterke armer etter hvert.

2. Team
Vi er fem på kontoret nå. Nytt er Marita på økonomi, og rett før jul Anders på salg og foto. Northern Playground gjør mye kult, men det er veldig få som får det med seg. Vi må bli bedre på å fortelle historiene våre. Der kommer Anders inn. Bare vent og se. I tillegg har vi et veldig engasjert styre og, ikke minst, fire damer på Løkka og Tøyen som produserer det de makter.

Hvis du husker litt tilbake så har jeg vært veldig åpen om tunge sider ved å være gründer. Jeg ser ikke så mye til de tankene om dagen. Nå er det rett og slett sjukt kult. Og det handler om menneskene som er rundt meg.

3. Butikk
Før jul åpnet vi pop-up butikk i seks uker. Det var enda morsommere enn forventet. Takk for besøk! Det vi ikke forstår i hverdagen er at vi har fans. I butikken traff vi hundrevis av mennesker som digger det vi holder på med. Det var veldig inspirerende. Så vi kan ikke stoppe nå. Vi leter derfor aktivt etter lokaler for å opprette en permanent "fabrikkbutikk", som selvfølgelig blir fylt med produksjon, reparasjon, redesign, lakriskuler og deilige klær.

4. Community
Dette brevet er en del av hvordan vi tror fremtidens selskap må og bør se ut: åpne. Vi er på god vei dit. Blant annet eies vi av 50 vanlige mennesker som er med på å bestemme retningen på selskapet. Men vi har tenkt å ta det videre og invitere deg med enda mer på innsiden. Om ikke lenge vil noen kunder få mulighet til å bli med i en testversjon av vår "community". Følg med på e-post i tiden fremover. Vi gleder oss.

5. Made in Oslo
I høst lanserte vi nok et prosjekt i Oslo. Vi var premissløse i utviklingen. Det skulle være 100% norsk ull, strikket av arbeidsløse kvinner i Oslo uten moderne utstyr. Kortversjonen av det: Mama mia, det hadde vært lettere å bestille ei lue fra Kina. Da kunne vi (som alle andre) fått ei god lue i ull for ca. 50 kr og solgt den for 500. Lua fra Løkka koster oss ca. 180 kr. Når man tar bort pengene staten skal ha, transportkostnader og markedsføringskost sitter vi igjen med ingenting. Det går ikke i lengden. Men la oss ikke deppe av den grunn. Vi skal helt klart skalere prosjektene. Tekstilproduksjon i Oslo og Norge er ikke umulig - og vi skal få det til.

6. Miljø
Vi lagde en ny visjon i 2019. Den er: Jo mere klær vi selger, jo bedre for verden. Paradokset er åpenbart - produksjon er en belastning for miljøet. Men poenget er at vi må strekke oss etter denne ambisjonen og at den pusher oss i riktig retning.
For å nevne noe:
- Om noen uker lanserer vi et samarbeid med Protect Our Winters. Det blir rått.
- Jeg kan røpe at vi er i gang med en helt annen type klær med en vanvittig ambisiøs miljøprofil. Her skal vi være litt hemmelighetsfull - kan jo ikke røpe alt
- Og ja, vi har fått en ny regjering. Det er vel på tide at jeg maser om mere skatt til ny miljøvernminister og ny finansminister? Man skulle vel tro at den flokken som er igjen er mer progressive enn forgjengerne?

7. Vinteren 2020
Som jeg åpnet med - konkursene i sportsbransjene er bare så vidt i gang. Tusenvis av varer skal ut på ekstremsalg. Det kommer ikke til å bli pent. Det er heller ikke så lett å stå i mot. Evige rabatter er bare negativt, men det er klart vi er spente på om noen kjøper ting på fullpris fra oss når alle andre har 50-70%. Skal vi stå i mot eller skal vi være med på dansen? Hva tenker du? Jeg lytter!

God vinter! (Ja, den suger, men husk at du blir god på ski av dårlige forhold!)

Mvh,
Jo (og co)

Basket is empty

Vi bruker informasjonskapsler på nettsiden vår for å gi deg en så god opplevelse som mulig.
Les mer her. Vi håper dette er OK?