Hei.
En gang i blant sender jeg, gründer og CEO av Northern Playground, ut brev som gir deg et ærlig blikk bak kulissene til selskapet. Vi mener at åpenhet er en vesentlig del av å være en ansvarlig samfunnsaktør. Dette er det åttende brevet. Les mine andre brev her.
1. En krevende sofa
Det er lenge siden jeg har ønsket meg en annen jobb, men det har v ært tider i høst da det hadde vært digg å være vanlig ansatt. Hvorfor? Etter en fotballtrening i september kunne jeg så vidt gå. Stor prolaps i ryggen sa bildene. Ok, det går bra – jeg kan jobbe fra sofaen! Etter 3 uker med jobbing i vannrett stilling slår senebetennelsen inn i begge armene. Digital jobbing er plutselig helt utelukket. Hva nå? Ta kaffe med folk vi kan skape noe bra sammen med? Ah, covid-19, ingen kaffe…
Jepp, i høst hadde det vært veldig behagelig å være sykemeldt for å kunne fokusere på å bli frisk. Men er det én ting man lærer som gründer så er det at skuta ofte går på skjær. Man må lære seg at utsikten fra skjæra også kan være fin – man må se muligheter i motgang. Uten senebetennelsen hadde jeg for eksempel ikke tatt meg tid til å lage denne filmen. Den har gjort at tusenvis av nye mennesker har fått øyene opp for Ziplongs® de siste ukene.
2. Ny forretningsmodell
Ryggraden til NP er heldigvis intakt og i høst har vi gjennomført radikale endringer i hele forretningsmodellen. Vi har blant annet tatt i bruk innovativ teknologi for å invitere dere kunder inn til å designe og ta beslutninger sammen med oss. Og kanskje viktigst - vi har innført en livstidsservice på plaggene våre. Som Harvest skriver: «Med bestemors strikkegenser som forretningsmodell». (Bra artikkel!)
Da vi startet NP var planen å lansere Ziplongs® m.m. via en tradisjonell modell – dvs. tradisjonelle distribusjonskanaler til butikker i hele verden. Innovasjonen var Zipwear™, resten var mer eller mindre «vanlig». Vi har gått på mange skjær siden da, og at vi nå relanserer hele selskapet er ingen selvfølge. Selv om jeg er veldig stolt av våre Zip-innovasjoner er jeg sikker på at vi har en lysere fremtid med vår nye plan. Forretningsmodellen vår viser at vi mener det. Bærekraft er ikke bare et moteord vi slenger rundt oss, det er bygd inn i DNAet til selskapet. I fremtiden kommer kunder til å gjennomskue de som tar snarveier og de kommer til å være lojale mot aktørene som faktisk gjør noe. Hvis vi tar feil, og folk flest også i fremtiden bare bryr seg om pris, vel, da gjorde vi et hederlig forsøk.
3. Økonomi
Jeg har fått til en del som gründer, tror jeg. Men jeg har fortsatt ikke opplevd å drive et selskap med positivt resultat. Det har i stor grad vært planlagt, men ikke hvert år. Og nå er vi klare for å bikke over på plussiden. Vi vet ikke om det går, men det kommer uansett til å bli veldig nærme. Og det er bra! Særlig i et turbulent år som 2020, hvor vi har måtte bruke gass og brems om hverandre. Vi har avsluttet samarbeidet med mange butikker i år og satset alt på direktesalg på nett og egen butikk. Veksten blir bra og på egne kanaler blir den på ca. 100% over fjoråret. Omsetningen totalt vil for første gang være over 10 millioner.
Det må jo være verdt et forsinket julebord med en sjef som snøvler seg gjennom en pompøs tale?
4. Dilemmas
Å være prinsippfast byr på utfordringer i en kommersiell hverdag. I høst har det for eksempel gått veldig bra med salg av alle Made in Oslo-produktene. Vi er faktisk tomme for de fleste Tøyen-produktene. Disse produktene er laget med overskuddstekstiler og i høst har det vært vanskelig å få tak i dette fra våre vanlige kilder. Hva gjør vi da? Kjøpe inn vanlige tekstiler så vi kan selge mer og gi mer jobb til Amina og de andre på Tøyen? Ta imot overskuddstekstiler som vi ikke liker (polyester o.l.)? Skal vi avvente?
Etter mye jobb ble løsningen å bruke overskuddet fra egen produksjon. Mye av det kunne blitt brukt til nye produkter senere, men vi synes det var viktig å opprettholde aktiviteten i Oslo. Det betyr at vi om få dager får alle Tøyen-produktene i grønt.
5. Leirbålet
Vår nye forretningsmodell er bygget med en hårete visjon i bunn: redusere mitt og ditt forbruk av klær. Som selger av klær er dette et åpenbart paradoks. Da den tanken ble født i teamet var vi nok nervøse for at det skulle komme motgang. Men den har uteblitt fullstendig. Styret og investorene er med 100%. Innovasjon Norge har gitt oss midler til dette og techselskapet Iterate har jobbet tett med oss i hele år for å gjennomføre prosjektene. Så selv om 2020 har vært krevende på alle mulige måter, har det også vært mitt beste år i Northern Playground. Jeg vet veldig godt hvorfor. Det handler om to ting: Ha en tydelig visjon man tror på og ha med mennesker som sammen drar i én retning.
Fra nyåret er det 3 åpne plasser rundt leirbålet vårt. Vi gleder oss til å få nye kollegaer.
God jul alle sammen. Husk at lekegrinda utenfor stua er åpen hele jula. Og husk at man knytter ekstra tette bånd til menneskene rundt seg hvis man fryser og må bygge et leirbål sammen.
- Jo