Gratis frakt over 1000 kr | Hvert kjøp planter trær
Designfilosofi

Grunnlaget for vår designfilosofi er det enkle faktum at det finnes ingen miljøvennlige tekstiler. Alle tekstiler og all klesproduksjon har betydelige negative miljøkonsekvenser. Vårt mål som selskap må derfor handle om å utvikle plagg som blir brukt ofte og lenge. To hovedprinsipper definerer designfilosofien:

1. Varighet: Tidløst design i fantastisk kvalitet. Man skal se bra ut i mange år uten å handle ofte.
2. Multifunksjonalitet: Smart design og uendelige bruksområder. Man skal kunne bruke våre produkter til alle anledninger og eventyr.

Mer konkret betyr det at vi følger en rekke regler når vi skal utvikle et produkt:

Looks og funksjon

  • Vi skal gi blaffen i trender. Vi ser heller etter det som er fint og som du liker om 2, 10 og 100 år. Målet er å designe klassikere. Hver. Gang.
  • Det betyr et relativt «rent» design; Ingen store, vulgære logoer eller illustrasjoner. Rene og tidløse farger.
  • Vi skal være kompromissløse i hva vi tenker er fint. I stedet for å late som vår inspirasjon er hentet fra «snøkrystaller som smelter sakte i vårsola» (eller liknende pretensiøst bullshit) er vi prinsipielt strenge og tålmodige, helt til vi er trygge på at vi har laget en klassiker.
  • Du skal se hot ut i NP. Da vil også funksjonelle klær bli brukt i mange anledninger.
  • Funksjonalitet i alle plagg. Vi utvikler ikke idiotiske klær hvor tidsriktig mote går på bekostning av funksjonaliteten. (Vi kommer aldri til å lage ei jakke som er så kort at du viser navlen når du løfter armene – uansett hva motebildet sier!)
  • Vi skal være dønn ærlige. Våre klær later ikke som de er noe de ikke er.
  • Vi er lekne, og skal helst legge inn et lekent element i alle design. Perfekt om man trekker på smilebåndet når man oppdager en detalj.
  • Gutte- og jentefarger er noe forbanna tull som vi alltid skal unngå.
  • Vi skal aldri lansere noe nytt bare fordi vi skal komme med nyheter. Vi lanserer produkter som har livets rett i evig tid.

Kvalitet

  • Kvalitet og kvalitetssikring må finne sted i alle ledd. Det betyr også at det skal være lett å reparere og resirkulere.
  • Holistisk kvalitet er essensielt. Kvalitet er mer enn bare varighet. Kvalitet er også helseaspekter for kunden, hvor ofte plagget trenger å bli vasket, om det lar seg reparere enkelt, hvor mye kjemikalier som renner ut i naturen når du vasker, og mye mer. Vi skal ha et bevisst forhold til alle aspektene.
  • Vi skal utvikle plagg uten å tenke på sluttprisen. Produktet skal bli så bra som overhodet mulig uten kompromisser.

Verdikjedene

  • Maksimere samfunnsnytten. Vi skal hele tiden se etter muligheter i samfunnet hvor man kan skape en positiv forskjell, slik vi har gjort med Oslo-produksjonene våre.
  • Ingen shortcuts på bærekraft. Vi bryr oss. Ferdig snakka. (Men la oss samtidig ikke late som vi er perfekte. Det er fortsatt mye vi kan bli bedre på.)
  • Det samme gjelder arbeidsforhold. Arbeidere i våre verdikjeder har noe mer enn en levelig lønn. De skal ha et ordentlig liv med gode arbeidsforhold og lønn som dekker vesentlig mer enn minstekravet til overlevelse. (De typiske forholdene i asiatisk tekstilbransje skal vi ikke støtte.)
  • Vi er også helt åpne om hvem vi produserer produktene våre sammen med. Det er i dag Utenos, Comfy socks, Laget, Quo Vadis og Kulmis.
  • Vi utvikler konseptene sammen med våre kunder (lanseres høsten 2020).

La oss også være stolte av å ha vunnet en håndfull designpriser. Det inkluderer DogA prisen, Scandinavian Outdoor Award og German Design Award.

Men la oss også være ærlige med oss selv: Å vinner priser er relativt lett. De fleste priser er laget av en bransje for å hylle den samme bransjen. Å endre en bransje er mye vanskeligere og det tar lang tid før man vinner priser for det.

Basket is empty

Vi bruker informasjonskapsler på nettsiden vår for å gi deg en så god opplevelse som mulig.
Les mer her. Vi håper dette er OK?