Designfilosofi

Grunnlaget for vår designfilosofi kommer fra selskapets visjon om å redusere forbruk. Det finnes ikke bærekraftig tekstilproduksjon – det mest effektive tiltaket er å kjøpe færre klær. Vår jobb er å gjøre det enklere og morsommere å eie mindre.

All produktutvikling er sentrert rundt en felles ambisjon:
Tenk at du pakker til en roadtrip på den nordlige halvkule, uten plan og med mange aktivitetsønsker. Se samtidig for deg at du ønsker å pakke så lite som mulig. Ambisjonen er at du skal kunne ha med deg utelukkende NP-plagg, og at de skal dekke dine behov til det perfekte.

Samtidig skal vi strebe etter at du skal kunne dra på roadtrip 10 år senere uten å kjøpe nye klær i mellomtiden.

Hva innebærer en nordlig roadtrip?
En roadtrip er en lengre tur hvor det er uforutsigbart hva som kommer til å skje – man vet ikke hvilke lekegrinder man plutselig befinner seg i. Nordlig innebærer at man fort kommer ut for kuldegrader og skiftende vær.

Eksempler på aktiviteter: Stå og gå på ski, henge i sofaen, vandre, fiske, sitte på toget, klatre, kjøre bil, wine and dine og mye mer.

På en nordlig roadtrip vil man ha funksjonelle klær som funker til alle aktiviteter, man vil ha det komfortabelt og man vil se bra ut.

Dette er utgangspunktet for vår designfilosofi.

To hovedprinsipper definerer designfilosofien

  • Varighet: Tidløst design i fantastisk kvalitet. Man skal se bra ut i mange år uten å handle ofte.
  • Multifunksjonalitet: Smart design og uendelige bruksområder. Man skal kunne bruke våre produkter til alle anledninger og eventyr.

Mer konkret betyr det at vi følger en rekke regler når vi skal utvikle et produkt:

Looks og funksjon

  • Vi skal gi blaffen i trender. Vi ser heller etter det som er fint og som du liker om 2, 10 og 100 år. Målet er å designe klassikere. Hver. Gang.
  • Det betyr et relativt «rent» design; Ingen store, vulgære logoer eller illustrasjoner. Rene og tidløse farger.
  • Vi skal være kompromissløse i hva vi tenker er fint. I stedet for å late som vår inspirasjon er hentet fra «snøkrystaller som smelter sakte i vårsola» (eller liknende pretensiøst bullshit) er vi prinsipielt strenge og tålmodige, helt til vi er trygge på at vi har laget en klassiker.
  • Du skal se hot ut i NP. Da vil også funksjonelle klær bli brukt i mange anledninger.
  • Funksjonalitet i alle plagg. Vi utvikler ikke idiotiske klær hvor tidsriktig mote går på bekostning av funksjonaliteten. (Vi kommer aldri til å lage ei jakke som er så kort at du viser navlen når du løfter armene – uansett hva motebildet sier!)
  • Vi skal være dønn ærlige. Våre klær later ikke som de er noe de ikke er.
  • Vi er lekne, og skal helst legge inn et lekent element i alle design. Perfekt om man trekker på smilebåndet når man oppdager en detalj.
  • Gutte- og jentefarger er noe forbanna tull som vi alltid skal unngå.
  • Vi skal aldri lansere noe nytt bare fordi vi skal komme med nyheter. Vi lanserer produkter som har livets rett i evig tid.

Kvalitet

  • Kvalitet og kvalitetssikring må finne sted i alle ledd. Det betyr også at det skal være lett å reparere og resirkulere.
  • Holistisk kvalitet er essensielt. Kvalitet er mer enn bare varighet. Kvalitet er også helseaspekter for kunden, hvor ofte plagget trenger å bli vasket, om det lar seg reparere enkelt, hvor mye kjemikalier som renner ut i naturen i produksjon, og mye mer. Vi skal ha et bevisst forhold til alle aspektene.
  • Vi skal utvikle plagg uten å tenke på sluttprisen. Produktet skal bli så bra som overhodet mulig uten kompromisser.

Verdikjedene

  • Maksimere samfunnsnytten. Vi skal hele tiden se etter muligheter i samfunnet hvor man kan skape en positiv forskjell, slik vi har gjort med Oslo-produksjonene våre.
  • Ingen shortcuts på bærekraft. Vi bryr oss. Ferdig snakka. (Men la oss samtidig ikke late som vi er perfekte. Det er fortsatt mye vi kan bli bedre på.)
  • Det samme gjelder arbeidsforhold. Arbeidere i våre verdikjeder har noe mer enn en levelig lønn. De skal ha et ordentlig liv med gode arbeidsforhold og lønn som dekker vesentlig mer enn minstekravet til overlevelse. (De typiske forholdene i asiatisk tekstilbransje skal vi ikke støtte.)
  • Vi er også helt åpne om hvem vi produserer produktene våre sammen med. Det er i 2022 UtenosComfy socksKulmis, Tekosom og Baltic Fashion.
  • Vi vet ikke alltid best. Du vet ofte like bra som oss hva som er et bra produkt som du vil bruke lenge. Derfor utvikler konseptene våre sammen med vårt Community.

La oss også være stolte av å ha vunnet en håndfull designpriser. Det inkluderer DogA prisen, Scandinavian Outdoor Award og German Design Award.

Men la oss også være ærlige med oss selv: Å vinne priser er relativt lett. De fleste priser er laget av en bransje for å hylle den samme bransjen. Å endre en bransje er mye vanskeligere og det tar lang tid før man vinner priser for det.

Handlekurven din er tom

Du har ikke lagt til noen produkter i handlekurven ennå. Fyll den opp!
Se alle våre produkter