Vår forretningsmodell

Northern Playgrounds oppdrag er å minske forbruket av klær. Samtidig lever vi av å selge klær. Det er et åpenbart paradoks.

Hvordan vi faktisk bidrar til å redusere klesforbruket kan du lese mer om her. Essensen er at vi lager systemer som motiverer til at du både kan og har lyst til å bruke våre klær veldig lenge. Det beste eksempelet på dette er Use More + hvor vi hjelper deg med reparasjon og vedlikehold av klærne dine så lenge som mulig. Det du kanskje lurer på er hvordan det økonomisk er mulig å innføre disse kostbare satsningene?

Det gjør vi gjennom en rekke grep som skiller oss radikalt ut fra «alle» andre brands.

Rabatter.
Over 30% av verdens klær blir solgt med rabatt. Det skaper dårlige marginer for selskapet og kunder kjøper ting de ikke trenger. Vi gjør alt vi kan for at plaggene våre aldri havner på salg.

Vi overproduserer aldri.
Det er svært vanlig å produsere for mye av noe. Ofte blir det kastet. Det gir tapt inntekt og en enorm miljøbelastning.

Vi selger omtrent hvert plagg uten mellomledd.
En butikk trenger typisk 50% av det du betaler for å holde sine hjul i gang. Mange brands har også et mellomledd til – agenter som selger til butikkene. Det spiser veldig mye av fortjenesten i et plagg.

Vi bruker relativ lite penger på markedsføring og ingenting på oppsøkende salg.
Markedsføring og salgsarbeid er svært kostbart og trekker for mange selskaper mye av totaløkonomien.

Vi selger flere av varene våre før de produseres via «on demand» eller «crowdfunding».
Normen er at et selskap må betale produksjonen før man får solgt varene. Da må man ofte låne penger og det er som kjent kostbart.

Sist, men ikke minst: Prisene våre er ikke lave.
Bransjen er preget av prispress. Det gir dårlig fortjeneste og gjør at selskapene må satse på volum. Høyt volum gjør at man kan presse produsenter og underleverandører til det maksimale som igjen skaper elendige arbeidsforhold og katastrofale miljøeffekter.

Banalt regnestykke - radikal endring

I tillegg til disse grepene, er det et annet ganske enkelt regnestykke som er essensiell i vår forretningsmodell: En kunde går fra å kjøpe fem t-skjorter til å kjøpe én t-skjorte i samme tidsrom. NP tjener mer på den ene t-skjorten enn volumbaserte selskaper gjør på sin t-skjorte. Vi har altså en bedre margin per plagg. Det betyr at vi reduserer naturutnyttelsen med 80% (1 t-skjorte fremfor 5), samtidig som det fortsatt er rom for at selskapet driver lønnsomt. Men det stopper ikke der. Økt margin per plagg gir også økonomisk spillerom for bedre dyrevelferd, bedre arbeidsvilkår og strengere miljøkrav i hele næringskjeden. For oss betyr det i tillegg at vi kan utvikle klær av høy kvalitet som produseres lokalt og samtidig implementere vedlikehold og reparasjon av produktene.

Til sammen gjør denne tilsynelatende banale endringen fra fem t-skjorter til én at man kan skape en radikal endring i hvordan vi drifter kloden vår.

Det krever at du betaler litt mer per plagg og at vi sammen vedlikeholder plagget. Over tid sparer du inn pengene ved å kjøpe færre plagg. Det betyr også at du får litt færre produkter i skapet ditt. Men er ikke det bare digg?

En forretningsmodell for flere?
Nå lurer du kanskje på hvorfor ikke alle gjør som oss. Det korte svaret er at det gjør egentlig vi også.

Det litt lengre svaret er nok at med den industrielle revolusjon hvor masseproduksjon ble mulig har kommersialismen tatt utgangspunkt i to «sannheter»:

1. Folk vil ha så billige varer som mulig, koste hva det koste vil.
2. Det er smart å motivere folk til å handle nytt så ofte som mulig. Livssyklusen bør være så kort som mulig.

Begge disse driver opp volum og omsetning for selskapene. De åpenbare taperne er kloden og arbeiderne som lager klærne. Men et spørsmål til deg til slutt: Taper vi ikke alle sammen på dette?

Vårt mål er at modellen kan vise alle som produserer produkter at det er mulig å produsere mindre volum med ansvarlige verdikjeder og fortsatt ha bedre lønnsomhet enn de tradisjonelle forretningsmodellene.

Handlekurven din er tom

Du har ikke lagt til noen produkter i handlekurven ennå. Fyll den opp!
Se alle våre produkter