Vår forretningsmodell

Northern Playgrounds oppdrag er å minske forbruket av klær. Samtidig lever vi av å selge klær. Det er et åpenbart paradoks.

Hvordan vi faktisk bidrar til å redusere klesforbruket kan du lese mer om her. Essensen er at vi lager systemer som motiverer til at du både kan og har lyst til å bruke våre klær veldig lenge. Det beste eksempelet på dette er vår livstidsservice hvor vi reparerer dine plagg så lenge du vil. Det du kanskje lurer på er hvordan det økonomisk er mulig å innføre disse kostbare satsningene?

Det gjør vi gjennom en rekke grep som skiller oss radikalt ut fra «alle» andre brands.

Vi har aldri rabatter.
40% av verdens klær blir solgt med rabatt. Det skaper dårlige marginer for selskapet og kunder kjøper ting de ikke trenger.

Vi overproduserer aldri.
Det er svært vanlig å produsere for mye av noe. Ofte blir det kastet. Det gir tapt inntekt og en enorm miljøbelastning.

Vi selger omtrent hvert plagg uten mellomledd.
En butikk trenger typisk 50% av det du betaler for å holde sine hjul i gang. Mange brands har også et mellomledd til – agenter som selger til butikkene. Det gir enormt prispress på produksjon.

Vi driver ikke med oppsøkende salg.
De fleste selskaper har selgere som selvsagt trenger lønn.

Vi bruker relativ lite penger på markedsføring.
Markedsføring er svært kostbart og trekker for mange selskaper mye av totaløkonomien.

Vi selger flere av varene våre før de produseres via «on demand» eller «crowdfunding».
Normen er at et selskap må betale produksjonen før man får solgt varene. Da må man ofte låne penger og det er som kjent kostbart.

Vi ønsker å tjene penger på «planlagt forlengelse» og utforsker nye forretningsområder innen reparasjon, redesign og vedlikehold.
Motebransjen er tuktet på prinsippet «planlagt foreldelse» hvor selskapene motiverer kunder til å bytte ut sin egen garderobe så ofte som mulig.

Sist, men ikke minst: Prisene våre er ikke lave.
Bransjen er preget av prispress. Det gir dårlige marginer og gjør at selskapene må satse på volum. Høyt volum gjør at man kan presse produsenter og underleverandører til det maksimale som igjen skaper elendige arbeidsforhold og katastrofale miljøeffekter.

Nå lurer du kanskje på hvorfor ikke alle gjør som oss. Det korte svaret er at det gjør egentlig vi også.

Det litt lengre svaret er nok at med den industrielle revolusjon hvor masseproduksjon ble mulig har kommersialismen tatt utgangspunkt i to «sannheter»:

1. Folk vil ha så billige varer som mulig, koste hva det koste vil.
2. Det er smart å motivere folk til å handle nytt så ofte som mulig. Livssyklusen bør være så kort som mulig.

Begge disse driver opp volum og omsetning for selskapene. De åpenbare taperne er kloden og arbeiderne som lager klærne. Men et spørsmål til deg til slutt: Taper vi ikke alle sammen på dette?

Handlekurven din er tom

Du har ikke lagt til noen produkter i handlekurven ennå. Fyll den opp!
Se alle våre produkter