Vi kutter prisen

I mange år fikk vi høre at Ziplongs® til barn ville vært genialt, og mange kunder presset på for at vi skulle lage det. Vi ble overbevisst, utviklet en egen barneversjon og forventet umiddelbar suksess.

Der tok vi grundig feil. Siden lansering for 2 år siden har vi bare solgt ca. 100 Ziplongs® Kids. Resten, nærmere 400 stykk, ligger fortsatt på lager. Hva gjør vi nå?

Prinsipielt er vi mot rabatter og vi har aldri salg for å kvitte oss med varer som er «gått ut på dato». Men i dette tilfellet er det tydelig at vi ikke skal fortsette å produsere produktet og miljøbelastningen er allerede gjort. At produktene støver ned på lager koster oss betydelig kapital. Som økonomiansvarlig i selskapet kan jeg ikke la det skje - et vanskelig dilemma er skapt.

Det kostet oss 205 NOK eks. mva. å produsere en Ziplongs ® Kids. Opprinnelig solgte vi den for 400 NOK inkl. mva. Nå har jeg bestemt at vi skal sette ned prisen til 260 kroner. I praksis taper vi penger på det, men det er bedre at folk bruker produktet enn alternativet. Nå håper vi det kan bidra til at mange barn får leke i vår Ziplongs ®!

P.S. Vi håper dere synes det er interessant med åpenhet rundt slike utfordringer. Dette er et prakteksempel på hvordan klesindustrien fungerer. Noen få mennesker i en bedrift må leke synsk og gjette (lenge på forhånd) hva og hvor mye folk vil ha av et produkt. Mange produkter ender opp med å aldri slå an, og til slutt solgt med tap eller i verste fall bli kastet. Det vil ikke vi være en del av. Derfor endrer vi forretningsmodellen vår. Følg med de neste månedene!

Basket is empty