
Det tok ikke mange år etter at Northern Playground var startet før vi innså at vi var blitt en del av en veldig skitten bransje. Enten måtte vi legge om driften radikalt eller legge ned. Vi valgte det første og bestemte oss for å ta noen grep som virkelig betyr noe.
Interessen for vaneendring er større enn noen gang. Timingen for å få vår visjon ut til de store massene er derfor veldig god. Vi har også et solid fortrinn; vi er allerede langt foran bransjen på å skape reell bærekraft.

(Kantar Global Sustainability index 2022), (Opinion Forbruker og Bærekraft 2022)
Vårt oppdrag er å minske forbruket av klær. Samtidig lever vi av å selge klær. Det er et åpenbart paradoks, men vår forretningsmodell gjør det mulig.
REDUSERING AV FORBRUK
Den eneste virkelig bærekraftige løsningen i klesindustrien å konsumere, og dermed produsere, mindre. Vi har flere tiltak for å redusere forbruk:
- Community: Vi gir kundene tilhørighet til plaggene ved at de bistår i designprosessen og beslutter om produkter fortjener å sendes videre til produksjon. Bli med i vårt Community her.
- Rettferdig pris: Vi fokuserer ikke på lavest mulig pris når vi designer våre klær, men fokuserer heller på å skape det best mulige plagget. Dette gir også økonomisk spillerom til god dyrevelferd, arbeidsvilkår og miljøtiltak.
- Klassisk design: Med rene design og klassiske farger kan du bruke våre plagg til alle anledninger, og slippe å kjøpe ulike plagg til ulike aktiviteter. Les vår designfilosofi her.
- Livstidsservice: Alle plagg fra Northern Playground selges med Livstidsservice. Det betyr at vi forlenger levetiden til plaggene ved å hjelpe kundene våre med vedlikehold og reparasjon, så lenge som mulig. Les mer her.
- Ingen kolleksjoner: Du kommer stort sett alltid til å se de samme plaggene i vårt sortiment. Vi kommer altså aldri fortelle deg at det er på tide å bytte ut fjorårets t-skjorte med en ny.
Volumreduksjon gir radikalt mindre avtrykk:

FJERNE ØKONOMISK SLØSING
Tekstilindustrien er avhengig av å pushe et enormt volum for å tjene penger. Dette skyldes rabatter, overproduksjon, dyre mellomledd og dyr markedsføring for å få opp forbruket. Vi gjør det stikk motsatte.
Ved å fjerne økonomisk sløsing skaper vi vesentlig bedre marginer:

SAMFUNNSANSVAR
I tillegg til vår visjon om å redusere forbruk, ønsker vi å være en positiv faktor i samfunnet på flere områder:
- Politisk påvirkning: Vi jobber politisk for at miljøet skal få en sterkere plass i næringslivet
- Selvpålagt miljøskatt: For hvert salg i nettbutikken setter vi av 15 NOK til en selvpålagt skatt som går til å redde og reparere klær fra andre merker. Les mer her.
- Produksjon i Europa: Mesteparten av klærne våre produseres hos Utenos i Litauen, som er den første produsenten i verden til å etterkomme alle Greenpeace sine miljøstandarder
- Lokalproduksjon: Vi produserer noen produkter i Norge, og ser hele tiden etter nye muligheter for lokalproduksjon. Filmen under om Made in Tøyen-konseptet viser visjonen bak lokalproduksjon. Les mer her.
- Personlig påvirkning: Alle ansatte tar også deres personlige miljøpåvirkning seriøst. Eksempelvis er det ingen ansatte som kjører bil til jobb og vi er enige om å spise kjøttfrie lunsjer
- Emballasje: Vi bruker papp i emballasje og innpakning og sier nei takk til plast. All emballasje fra oss kan resirkuleres som papiravfall
- Økt margin per plagg gir også økonomisk spillerom for bedre dyrevelferd, bedre arbeidsvilkår og strengere miljøkrav i hele næringskjeden
Les mer på våre miljøsider her.