FARVEL MARK ZUCKERBERG?

HVORFOR PAUSER VI META-ANNONSENE?
Hver eneste dag bruker vi flere tusenlapper på Meta (Facebook og Instagram), altså til Mark Zuckerberg & co. Det føles veldig feil. Et selskap som lever av å gjøre barn avhengige av telefonen, selge folks privatliv, spre feilinformasjon og forsterke hat, bør ikke få pengene våre. Likevel har vi vært med, fordi annonseverdenen er skrudd sammen sånn at det nesten føles umulig å hoppe av.

Meta-annonser funker. De har vært avgjørende for at nye folk oppdager oss. De er også mest sannsynlig rimeligere enn det meste annet. Men vi vil noe mer enn å holde liv i et system vi egentlig misliker. Tenk om pengene i stedet gikk til noen som skaper en bedre verden? For eksempel Fjell & Vidde, Naturvernforbundet eller andre som løfter natur og fellesskap?

Vi har tenkt på det lenge, endelig gjør vi en test: I to uker har vi slått av alle Meta-annonser.

HVA SKJER NÅR VI TREKKER OSS UT?
Fem dager inn i testen ser vi:

  • Trafikken til nettsidene våre har gått ned ca. 60 %
  • Salget på nett har gått ned ca. 40 %

Vi visste det ville gjøre vondt. Og vi er redde for konsekvensene. Men vi vet også at vi aldri finner nye veier hvis vi ikke prøver.

HVA VI VIL OPPNÅ
Målet er å bli helt uavhengige av Meta. På sikt også Google (Vi beholder enn så lenge budsjettet vårt på Google-søk). Vi drømmer om en hverdag der vi når ut til folk uten å mate de største tech-selskapene med annonsekroner, men vi må knekke koden på hvordan vi skal klare det.

HER TRENGER VI DINE INNSPILL
Vi tror ikke vi kan gjøre dette alene. Vi må gjøre det sammen med dere som faktisk bryr dere om oss, klærne vi lager og verden vi vil være med å skape.

  1. Hvordan kan vi nå ut til nye mennesker uten å bruke Meta og Google?
  2. Hvilke kanaler, fellesskap eller medier bør vi teste i stedet?
  3. Hvordan kan vi bruke pengene smartere, f.eks. på aktører eller organisasjoner som gjør en forskjell?
  4. Hva kan vi gjøre sammen med dere som gjør at flere oppdager oss, uten at vi kjøper oss plass i feeden til folk?
  5. Kan vi bygge et community som selv sprer ordet, på måter som faktisk gir mening?

Har du ideer, forslag eller tanker? Fyr løs i kommentarfeltet under!

P.S. Du må være registrert community-medlem for å kommentere. Ikke medlem? Les mer og registrer deg her!

P.S. 2.
Selv om Meta-annonser er effektive, så bruker vi også veldig mye penger på det. Et sentralt mål ved denne testen er å redusere kostnadene totalt sett slik at vi oppnår lønnsomhet i selskapet. Det høres kanskje uansvarlig ut å “frivillig” miste opp mot halvparten av omsetningen på nett. Testen blir gjennomført i en periode med normalt sett lav omsetning. Og hvis vi baker det sammen med målet om lønnsomhet, er det ikke like dramatisk. Vi bruker rundt 5 000 NOK pr. dag på Meta-annonser. For å dekke inn denne kostnaden må vi omsette for 15 000 NOK, grovt regnet. Tar vi dette med i regnestykket er ikke nedgangen i omsetning like brutal.

Diskusjon

Loading...

Handlekurven din er tom

Du har ikke lagt til noen produkter i handlekurven ennå. Fyll den opp!
Se alle våre produkter

Ikke gå glipp av våre bajasstreker

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Butikk

Korsgata 24 (inngang Markveien), 0551 Oslo
ÅPNINGSTIDER
Ukedager 11-18
Lørdager 11-18
Søndager 12-17
NB! Butikken på Youngstorget er stengt.
Butikktelefon: 940 81 626
From with care
2023 All rights reserved
Betaling håndteres av Adyen
vipps visa mastercard paypal klarna