BAK SØMMENE: HØYDEPUNKTER FRA 2024

Nytt år og vi er blitt 10-år!
For deg som ønsker ufiltrert fakta og status til selskapet – vi byr gjerne på:

Skrevet av: Daglig Leder Jo Egil Tobiassen


inntekter for siste 10 år

1. SALG OG ØKONOMI

(Vi venter fortsatt på regnskapet for 2024 så husk en klype salt)

Omsetning: ca 27 MNOK.
Vekst: ca 20%.
Resultat: ca -3MNOK (mot -5 i året før)

Når vi ser markedet rundt oss er 20% vekst bra, kanskje veldig bra. Samtidig var målet for året lønnsomhet. Vi trengte mer vekst for å nå det målet. Frem til desember hadde vi 40% vekst fra året før, mens med "stopp" de siste ukene ble det altså "bare" 20% totalt. 

I grafen ser du omsetningsveksten for 10-åringen Northern Playground. Vel vitende om alle konkurser og et brutalt marked i disse årene, er reisen noe vi kan feire. Kanskje særlig sett i lys av at vi har endret forretningsmodell midtveis, og nå aktivt forsøker å få folk til å kjøpe færre klær 😊

2. MÅL FOR 2025

Målet for i år er enkelt: Lønnsomhet. Vi beviser ikke at vår forretningsmodell er bedre, uten lønnsomhet. Vi beviser ikke at det er mulig å tjene penger på redusert forbruk, uten lønnsomhet. For å få til lønnsomhet går vi løs på to ting: Vekst og kostnadskutt. Helt kort: Vi kommer til å jobbe enda mer fokusert med salgsarbeid i 2025. Vi må dessverre også kutte kostnader, og det er hardt når man er en liten bedrift, men vi skal komme styrket ut på andre siden.

bilde av kamelen og canvas shirt

3. PRODUKTER

Noen tenker fortsatt på oss som ullundertøysmerke eller friluftsmerke. Vi er ingen av dem og samtidig begge. Det vi vil være er «bruke lenge til alt du driver med - merket». Helt sikkert er det at produktene inntar hverdagen, sommerfesten og gatene mer og mer. I større og større grad kobler vi oss også helt av de oljebaserte materialene. 

Noen nye produkter ble utsolgt omtrent umiddelbart i fjor. Det gjelder særlig Shorts og Chinos (Herre) og The Shirt.  

Produkter som kommer i 2025: "Kamelen", The Canvas Shirt, nytt ullundertøy, Chinos og shorts til dame, ullvest og strikket ullgenser. 

Mest solgte i antall i 2024: 
1. T-skjorte ull&silke, 2. Bestefartrøye ull&silke, 3. The Sock, 4. Ziplongs ¾, 5. Zipbra side 

Mest omsetning pr produkt i 2024: 
1. T-skjorte ull&silke, 2. Bestefartrøye ull&silke, 3. The Shirt, 4. The Last Jacket, 5. Crew ull&silke

4. BUTIKK PÅ LØKKA

Fjorårets store prosjekt var åpning av ny butikk. Mens Youngstorget var en kul start og en kul test, er Løkka nå en ordentlig brand store. Hvis du ikke har tatt turen ennå – håper vi sees snart!
Etter 5 måneder føler vi oss trygge på valget. Mange stamkunder er fortsatt ikke vant til den nye lokasjonen, men vi blir samtidig eksponert for veldig mange nye mennesker i en av byens travleste handlegater. Vi digger også å se at fysisk butikk er i vinden. Folk er lei av skjermen og vil ut å oppleve gatene, produktene og menneskene. Markveien på Løkka er kanskje Norges beste oase for å oppleve en handlegate som er det motsatte kjøpesenter og billig drit. Perfekt for oss!

Når du tar turen vil du oppdage at vi bruker gata og vinduene til utradisjonelle budskap (i en kommersiell sammenheng). Bymiljøetaten har faktisk gitt oss et par små bøter for å si «fuck fast fashion» litt for stort på fortauet. Vi har barbert bredden på skiltene våre, men Temu kommerfortsatt til å få det glatte lag i all fremtid.


Vi sitter nå på et kontor i samme bygget som butikken. Det gir en unik mulighet til å koble hele teamet sammen med både kundene og ikke minst den reparasjonen og produksjonen som nå foregår i butikklokalene.

  • butikken
Bilde av The Worn Once Dress med StSunniva

5. LANSERING AV VÅR FØRSTE KJOLE

Selv om den offisielt ble lansert i 2025, har denne kampanjen vært under planlegging i lang tid. For snart ett år siden bestemte vi oss for å gjøre noe helt utenfor komfortsonen og bruke miljøskatten vår til å spre visjonen om å bruke lenge. Vi falt raskt for en kreativ idé fra TRY. Vi ønsket både å skape en holdningsendring rundt forbruk – få folk til å bruke klærne sine lenger – og gjøre Northern Playground og vår visjon kjent for et bredere publikum. Høsten 2024 kjøpte vi i hemmelighet inn plagg fra Norges største influensere – klær som var «brukt én gang». Dette begrepet er et symptom på motebransjens største problem: overforbruk. Det skaper en kultur der vi hele tiden ønsker noe nytt og unngår å bruke samme plagg flere ganger. Vi drømmer om en verden der «brukt 50, 100 eller 500+ ganger» blir et nytt kvalitetsstempel.

Har du ikke sett den ennå? Sjekk den ut nedenfor! Kanskje du til og med vil låne den (gratis) til ditt eget 40-årslag? Den er allerede booket til forskjellige sprell – og til og med et bryllup.

6. ÅRETS STØRSTE NEDTUR
Økonomiske utfordringer gjorde at vi det siste året har brukt verktøyet som ofte definerer overbruket og forbrukssamfunnet: Rabatter. Det derre prosentsymbolet som gjør at menneskehjernen mister all rasjonalitet. Vi ødelegger en liten bit av brandet vårt hver gang det skjer, men må vi - så må vi. Håper på tilgivelse fra de av dere som hater «3 for 2 samfunnet» like mye som oss.


7. ÅRETS STØRSTE OPPTUR
I teamet er vi veldig enige: Ny butikk. Ikke bare er den en unik butikk som viser hva vi står for, den ble også bygd på 4 uker på dugnad og med bare bruk av gjenbruk. Koko slitsomt og koko gøy.

bilde av teamet

8. HVA NÅ?

Forvent litt innovasjon og en del sprell fra oss i år også. Men bare litt.


For nå skal vi gjøre det vi er best på og nesten ingenting annet: Vi skal utvikle og selge produkter. Samtidig skal vi overbevise deg om at ditt liv, og planeten vår, blir mye bedre hvis du bruker produktene dobbelt så lenge. Minst. Og så må vi selge nok produkter til vi blir et lønnsomt og stort selskap så filosofien kopieres av alle selskaper som lever av forbruk.

Ferdig snakka.

Handlekurven din er tom

Du har ikke lagt til noen produkter i handlekurven ennå. Fyll den opp!
Se alle våre produkter

Ikke gå glipp av våre bajasstreker

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Butikk

Korsgata 24 (inngang Markveien), 0551 Oslo
ÅPNINGSTIDER
Ukedager 11-18
Lørdager 11-18
Søndager 12-17
NB! Butikken på Youngstorget er stengt.
(+47) 940 81 626
From with care
2023 All rights reserved
Betaling håndteres av Adyen
vipps visa mastercard paypal klarna