
VEIEN VIDERE
HVOR SKAL VI?
Først et lite glimt inn i fremtiden - Berlin 2028:
Butikken summer av liv. Et titalls mennesker jobber side om side med reparasjon, redesign og tilpasning.
Du kommer inn med en utslitt t-skjorte, leverer den i panteautomaten og får et gavekort på reparasjon. T-skjorten får nytt liv, den blir til nye produkter, laget rett der i butikken av en ansatt som nylig var arbeidsledig.
Du fikser The Last Jacket for tredje gang og kjøper to par nye sokker. Og mens du står der, bestemmer du deg for å bli med i NP Collective.
500 euro for et medlemskap som gir deg mer enn klær: Et år med færre, men bedre plagg. Et år der du reparerer mer, forbruker mindre og lærer mer vedlikehold. Et år der noen av dine Euros bidrar direkte i kampen for verdens viktigste omstilling: Farvel til det fossile. Hei til nye grønne næringer!
Og i 2030?
Du kommer inn i samme butikk. Du reparere The Last jakken din for fjerde gang. Og denne gangen får du også kjøpe NP-mat og NP-reiser - med samme filosofi:
Mindre tull. Mer mening.

OKEI, HVIS DU VIRKELIG VIL VITE HVA VI PRØVER Å FÅ TIL, LES LITT MER:
1. Konseptet - kombinasjonen av produkter og kommunikasjon - er så bra at det beviselig reduserer forbruk. I fremtiden vil folk kjøpe færre ting og ta bedre vare på tingene de har. De vil tenke at takket være Northern Playground så er livet enklere, morsommere og har et lavere fotavtrykk. BUY LESS!
2. Vi bidrar sterkt til at det er mer latter og mer KKK i verden. (KKK=Kyss, klapp og klem) PLAY MORE!
3. Vi er verdensledende i å lage klær i naturmaterialer som tåler mye og blir likt lenge. I tillegg er vi det første brandet som reparerer like mange klær som det produserer.
4. Fordi konseptet er så bra, får vi mange lojale kunder og blir et stort selskap. Og videre, fordi konseptet er så bra og vi er et stort selskap, får vi innflytelse og kommer i posisjon til å påvirke rammebetingelsene hos myndigheter og bransjer i grønnere retning = vi påvirker der verden endres mest effektivt.
5. Vi er eid av ansatte, kunder og sentrale aktører i samfunnet, inkludert naturen, hvor ingen eiere krever raske økonomiske utbytter, men er med for triple bunnlinjer. Det som forener oss er ønsket og viljen til å skape endring. Vi som eiere møtes, vi diskuterer og vi blir klokere sammen. Selskapet drives videre av denne klokskapen.
6. Om noen år er det umulig å ikke tenke på NP når man diskuterer sirkulærøkonomi og alternative måter å drive business. I Norge er vi den utvilsomme nr 1 innen samfunnsansvar/bærekraft. Vi utfordrer det grå næringslivet på mange områder, også utenfor klær.
7. Til slutt: Det sterkeste verktøyet både i dag og i framtiden er brandet. Og det skapes først og fremst gjennom samfunnsansvaret og aktivismen som gjennomsyrer hele selskapet, fra ansatte til eiere. Brandet Northern Playground åpner dører og hjerter og er helt umulig å ignorere. Ikke minst gir det muligheter til å starte flere konsepter og selskaper under samme brand og filosofi.
8. Basert på suksessen, skriver vi boka «Less is more business» som blir oversatt til 50 språk og blir en game changer for mange. Til og med i USA og Kina.
Høyt og vanskelig fjell å klatre? Jepp, men vi elsker såre fingertupper og slitne kropper. Kjør på!
ENGASJER DEG
For å nå våre ambisiøse visjoner og mål er vi nødt til å nå ut til mange og få dem med på "less is more"-bølgen. Bli med på reisen ved å engasjere deg under!
