BYE META
Det gjør vondt å sende penger til et selskap som lever av å polarisere verden og gjøre barna våre avhengige av skjerm. En verden der all makt ender hos Big Tech - det går bare ikke.
Når nesten alle annonsekroner blir sendt dit, er det akkurat det som skjer. Så nå sier vi fu%k it, vi slår opp og håper det blir for alltid.
NYE VENNER UTEN FACE OG INSTA
Logikken og strategien er veldig enkel: Inn med nyhetsbrev ut med Meta. Får vi til det, kan vi slå opp med Meta for godt. I starten av november sendte vi ut over 2000 brev til våre mest lojale kunder, med en enkel oppfordring: Rekrutter én venn til å melde seg på nyhetsbrevet vårt.
Under kan du følge med på statistikken og se om vi når målet.
(Sist oppdatert 18. november 2025)
HVA BRUKER VI PENGENE PÅ?
I 2024 sendte vi 2,1 millioner kroner til Meta (Facebook og Instagram) - nesten hele markedsbudsjettet vårt - bare for å dukke opp i feeden din. Det tilsvarer rundt 150 000 kroner i måneden.
Nå har vi slått av og vil i høysesong inn mot jul spare ca 350.000 koner. Ca halvparten av det blir i år brukt på å teste nye tiltak.
- Sendt ut 2400 fysiske brev til våre mest ihuga fans og be dem rekruttere venner til å melde seg på nyhetsbrevet vårt. Ikke lest brevet? [Les det her.] Pris: ca 50.000
- Sendt ut ca 12.000 digitale nyhetsbrev med samme budskap. Pris: 0
- Betalt annonseplass på norske podcaster. Pris: ca. 100.000
- Opprette TikTok-konto for organisk (ubetalt) innhold. (Vi skulle gjerne koblet ut Big Tech totalt, men det ville vært game over for salget veldig fort) Pris: 0
- Teste Hudd, et norsk sosialt medium, med annonser. Pris: ca 25.000
- Teste Microinfluensere vi liker. Pris: Ukjent foreløpig.
- Til slutt: Når vi først slutter med Meta-annonser, så går vi ut med et smell. Vi skriver et personlig brev til Mark Zuckerberg hvor vi sier at nok er nok. Brevet sendes i slutten av november og kan [Leses det her.] Pris: portoen til California.
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV
Vil du ha ærlig kunnskap om bærekraft, et usminket glimt av hva vi driver med, tips for å ta vare på klærne dine - og innimellom høre om både det vi får til og det vi ikke får til like bra?
Og ikke minst: Vil du støtte oss i kampen for å løsrive oss fra Meta, og vise at vekst uten Big Tech faktisk er mulig?

