KJÆRE VENN
Dette er skrevet av selskapet Northern Playground. De gjør noe modig, og jeg tror du vil like å høre om det.
Så hva har de gjort? De har kuttet sin viktigste kanal for å skaffe nye kunder - annonsering på Meta (Facebook og Instagram). Hvorfor? Fordi de ikke lenger vil være med på å finansiere et selskap som blant annet lever av å skape polarisering og gjøre barn avhengige av sosiale medier.
Som de fleste andre, har NP brukt mye av markedsføringsmidlene sine på nettopp Meta og andre Big Tech-selskaper. Men nå har de dratt ut pluggen og satt i gang et eksperiment:
Hva om lojale kunder, som meg, forteller venner og bekjente om NP, i stedet for at Meta gjør det? Hvis det fungerer like bra, vil NP kutte Meta-annonser for godt, og heller bruke tid og penger på kanaler som bygger ekte relasjoner og på lokale annonseplattformer som bygger opp verden, ikke raserer den.
Første steg er dette eksperimentet, altså dette "brevet" du får av meg. Jeg liker at NP tar dette valget, og jeg har en mistanke om at du kommer til å like selskapet og produktene. Hvis du er nysgjerrig, signer opp på nyhetsbrevet via linken under.
Nyhetsbrevet er alt annet enn ordinært!
Hvis du allerede er overbevist og trenger noe nytt, eller en julegave:
Bruk rabattkoden byemeta2025
Den gir 5% rabatt og varer frem til jul. NP har i utgangspunktet aldri rabatter, men dette er en liten kickstart for å koble av Meta.
HVEM ER NORTHERN PLAYGROUND?
De er et norsk klesmerke som snur alt opp ned. De kaller seg selv et eksperiment: Kan man tjene penger på at vi faktisk kjøper mindre? Målet er at klær skal brukes lenge og skape bedre liv med mindre fotavtrykk. Derfor bygger de produkter for varighet, tilbyr gratis reparasjon og nekter å pushe på oss «høstens nye farger». De pusher heller myndighetene og bransjen til å innføre tiltak mot overproduksjon. Noen kaller dem en miljøorganisasjon forkledd som klesmerke.
Nok snakk! Les mer om Northern Playground i linkene under, eller stikk innom butikken deres i Markveien i Oslo. Jeg tror du kommer til å like det.
Hilsen (vennen din)
P.S. Hvis du vil følge med på om kjedebrevet faktisk er en god idé og om det lykkes å koble av Big Tech, så er Northern Playground åpne om metode og resultater. Sjekk gjerne under
