

KJÆRE H&M, TEMU, NIKE – JA, ALLE SOM LAGER TING. KOPIER OSS!
Tenk litt på dette: Matvareprodusenter følger strenge regler og må datostemple produktene, så vi slipper å bli dårlige av det vi spiser og drikker. Men tenk om de samme prinsippene gjaldt for ting – som klær, telefoner, gressklippere og solbriller? Bare at datoene hadde motsatt betydning.
Motebransjen (og mange andre) jobber desperat for at klærne våre skal gå ut på dato så du kjøper årets trend og kvitter deg med det gamle. Hva om vi gjorde det motsatte? Tenk deg en datostempling som viste hvor lenge noe har vært i bruk.

VÅRE KLÆR ER DATOSTEMPLET
Hvert eneste plagg vi produserer er produksjonsåret godt synlig merket. Kanskje det virker som en gimmick, men vi mener alvor. Det handler om å skape bevissthet: Hvor lenge har du egentlig eid denne jakka? Bruker du den nok? Holder den som den skal? Noen ganger blir folk stolte og sender oss bilder: “Se, denne har jeg brukt i 7 år – og den funker fortsatt som den skal!” Andre ganger får vi konstruktive tilbakemeldinger som hjelper oss å bli bedre.

TO PRAKTISKE FORDELER
Tenk om alle klesprodusenter var pålagt å datostemple plaggene sine. Da kunne vi begynt å måle levetiden på klær på tvers av klesmerker– på ordentlig. Det hadde gitt deg (og resten av verden) oversikt over hvilke merker som faktisk leverer kvalitet, og hvilke du like gjerne kan styre unna.
En annen fordel? Reservedeler! Med et synlig produksjonsår vet produsenten nøyaktig hvilke deler som ble brukt – og kan lettere hjelpe deg med å fikse det som trengs. Det blir rett og slett enklere å reparere, og mye vanskeligere å kaste.

KREVE MER AV PRODUSENTER
La oss si at mobilen til 17.000 kroner takker for seg etter bare tre år, fordi skjermen ikke kan repareres eller programvaren nekter å samarbeide med den "gamle" elektronikken. Hvis den hadde en tydelig fødselsdato og en ambisjon om å leve lenge, ville du kanskje blitt irritert nok til å si fra – og forlange at produsenten skjerper seg. Kanskje kreve oppdateringer og deler som faktisk holder i mer enn et par år?

I DAG SKJER DET MOTSATTE
Fast fashion (og ultra fast fashion – hei Temu og Shein!) pumper ut nye klær i et tempo som gjør at gårsdagens t-skjorte føles utdatert før den er vasket. Resultatet? Vi forbruker dobbelt så mange klær i dag enn vi gjorde på 90-tallet. Det er ikke bærekraftig. Det er galskap.
Derfor gjør vi det annerledes.