
Vi har gjort noe skummelt. Og takk for det.
For denne vinteren var tøff. Og verden var og er rar. Lang historie kort - vi må i større og større grad forhåndsbetale produksjonen lang tid i forveien. Det er ikke mulig med størrelsen vi har på vår bankkonto.
Hva gjør man da? Noen ringer banken. Andre ringer onkel. Vi gjorde noe helt annet: Vi skrev et brev. Vi skrev til medeierne våre og våre mest lojale kunder. Vi forklarte nøyaktig hvordan det stod til - og ba ydmykt om hjelp. Rett og slett: Vil du handle nå?

Hva vi trodde kom til å skje?
Ærlig talt - vi var usikre. Ville det virke desperat? Ville folk tenke: Jeg vil ikke på date med en som trygler? Vi tvilte og vi grubla i noen dager. Men hos oss har vi én regel: Alt som virker litt sprøtt, må vurderes seriøst.
Så vi gjorde det. Vi skrev et brev rett fra levra. Skrev mottakers navn og vår egen signatur - for hånd - på 4000 brev. Brettet pent. Og la dem i konvolutter. Det tok en uke.
Og så? Vi sendte det i posten. På gamlemåten.
Vi krysset fingrene. Og tærne. Og alt annet som kunne krysses. Ville folk bli sinte? Skuffet? Skader det merkevaren vår? Gidder noen egentlig lese to A4-sider fra et klesmerke? Og er det i det hele tatt greit at et brand bygget på «Kjøp mindre» sier: «Kan du kjøpe litt nå?»
Skummelt er bare fornavnet.

Resultatet?
- 3,7 millioner kroner i omsetning fra de 4000 brevene (inkludert mva: 4,6 millioner)
- 1389 kunder som handlet
- Gjennomsnittlig handlekurv: 3332 kroner ink mva
- 13 kunder handlet for over 13 000
- Hundrevis av e-poster med støtte og kjærlighet.
- Kommentarer og delinger i SoMe – mange tok bilde av brevet og delte, særlig på LinkedIn.
- Og viktigst av alt: NP er tilbake på sporet. Nå kan vi være offensive igjen.
Hva har vi lært?
1. Vi har brukt mange år på å bygge et selskap som gjør det motsatte av røkla. Samtidig har vi bygd en “community” som tror på det vi tror på. Når vi nå henvendte oss direkte til denne gruppen var det magisk å se hvor mye som skjedde. Vi må fortsette å bygge community!
2. Noen tolker vårt budskap om «kjøp mindre» som «aldri kjøp». Etter brevet var det mange som syntes det var befriende at vi sa det var greit å handle. Vi må bli enda tydeligere på det: Det er greit å kjøpe ting. La oss bare kjøpe mindre og bedre.
3. Vi må fortsette å være gærne. Fortsette å være åpne, ydmyke og modige. Det funker.
Så: forvent flere sprell fra oss. Kanskje flere brev. Kanskje noe enda rarere. Definitivt mer aktivisme og rett fra levra-kommunikasjon.
For nå våger vi å si dette: Hvis du vil at det skal finnes et klesmerke som går i strupen på denne bransjen, og samtidig prøver å vise vei ut av tunnelen med en annen forretningsmodell, så må du investere i våre klær. Ikke bare når vi sender brev, men jevnt og trutt. Gjør som Framtiden i våre hender foreslår, kjøp max fem nye plagg i året og kjøp de gjerne fra oss.
Og du - det gjelder ikke bare oss.Du stemmer ved valg annet hvert år. Med lommeboka stemmer du hver dag. Stem på selskapene du vil skal overleve. Du vet antakelig hvem de er.
Og til dere som har lest brev, sendt oss noen gode ord og handlet varer. Tusen tusen tusen takk.
Vil du også lese brevet? Klikk på knappen.
En stor takk fra team NP
Til alle kundene som kjøpte av oss under kampanjen, lagde vi en video for å vise vår takknemlighet. Snurr film!